Me Medilaserilla haluamme olla apunasi näkemiseen ja silmien terveyteen liittyvissä asioissa – tilanteessa kuin tilanteessa. Huomioimme vallitsevan koronavirustilanteen toiminnassamme, joten meillä voit asioida turvallisin mielin.

Tältä sivulta löydät ajantasaista tietoa siitä, miten palvelemme koronaviruspandemian aikaan.

Medilaserilla on tärkeä rooli silmäterveyden ja näönhuollon toimijana. Siksi haluamme ylläpitää silmäsairaalaverkostoamme myös epidemia-aikana. Verkkoajanvarauksemme toimii normaalisti. Ajan voit varata tästä.

Medilaser haluaa vastuullisena toimijana huolehtia asiakkaidensa ja henkilöstönsä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Siksi haluamme sinun kiinnittävän huomiota seuraaviin asioihin:

  • Mikäli sinulla on flunssan oireita, pyydämme, että siirrät asiointiasi ja tulet meille terveenä. Emme voi ottaa vastaanotoille flunssaoireisia asiakkaita.
  • Jos olet ollut ulkomailla, odotathan 14 vuorokautta ennen kuin asioit meillä – myös siinä tapauksessa, että tuntisit itsesi täysin terveeksi.
  • Sinun on mahdollista lyhentää 14 vuorokauden varoaikaa THL:n ohjeistuksen mukaisesti testeillä. Tällä hetkellä (14.6.2021) THL:n ohjeiden mukaan omaehtoisen sosiaalisten kontaktien välttämisen voi lopettaa, kun sinulla on negatiivinen tulos koronatestistä, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia maahantulon jälkeen.
    • Olet tervetullut asioimaan meille ilman varoaikaa, jos THL:n ohjeiden perusteella sinut on kokonaisuudessaan vapautettu testaussuosituksesta maahantuloon liittyen. Tällä hetkellä (14.6.2021) THL on vapauttanut testaussuosituksesta seuraavissa tapauksissa:
    • Olet saanut kaksi koronarokoteannosta, ja jälkimmäisen rokoteannoksen saamisesta on kulunut vähintään kaksi viikkoa.
    • Olet todistetusti sairastanut koronataudin kuuden kuukauden sisällä.
    • Olet todistetusti sairastanut koronataudin ja olet saanut yhden annoksen koronarokotetta vähintään viikkoa aiemmin.
    • Käyt säännöllisesti töissä voimassa olevien rajoitusten mukaisesti Suomen ja Ruotsin tai Suomen ja Norjan välillä ja sinulla on todistus alle 7 vuorokautta vanhasta negatiivisesta koronatestistä.
    • Olet kaksi viikkoa ennen maahantuloa oleskellut ainoastaan ns. matalan ilmaantuvuuden maassa, joista THL ylläpitää listausta verkkosivuillaan.

Noudatamme toiminnassamme THL:n ohjeita, jotka voivat päivittyä nopeastikin. Ajantasaiset ohjeet löydät THL:n sivuilta.  Otathan epäselvissä tilanteissa suoraan yhteyttä toimipisteeseemme, johon olet varaamassa aikaa. Toimipaikkojen yhteystiedot löydät täältä.

Edellytämme henkilökunnalta ja asiakkailta kasvomaskin käyttöä.

Huolehdithan, että et ole ollut lähikontaktissa koronaviruspositiivisen henkilön kanssa viimeisen 14 vuorokauden sisällä.

Pyrimme pitämään sairaalatilamme mahdollisimman väljinä. Seuralaisesi tai saattajasi ohjataan odottamaan toimipaikan ulkopuolella.

Mikäli haluat siirtää tai perua varaamaasi optikon, silmälääkärin tai leikkausajan, ota yhteyttä asiakaspalveluumme ajan perumiseksi tai siirtämiseksi, puh 020 780 6204.

Turvallinen asiointi
Teemme parhaamme, jotta Medilaserissa olisi mahdollisimman turvallista asioida myös poikkeustilassa. Tässä lyhyt yhteenveto päätoimistamme.

1. Käsihygienia kunniaan
Kiinnitämme erityishuomiota käsihygieniaan ja pyydämme myös asiakkaitamme huolehtimaan siitä omalta osaltaan. Huolellinen käsienpesu ennen ja jälkeen asioinnin pienentää tartuntariskiä. Tarjoamme asiakkaille joko mahdollisuuden käsienpesuun tai käsidesin käyttöön.

2. Meillä kaikki käyttävät kasvomaskia
Henkilökuntamme käyttää kasvomaskeja ja edellytämme sitä myös asiakkailtamme. Tarvittaessa saat maskin henkilökunnaltamme.

3. Turhien kontaktien välttäminen
Kaikki toimintarutiinimme on mietitty epidemia-aikana niin, että voimme minimoida kontaktien määrän.

4. Laitteiden ja pintojen puhdistus
Medilaserissa kiinnitämme tällä hetkellä erityishuomiota mm. pintojen, tietokoneen näppäimistöjen, maksupäätteiden, puhelinten ja ovenkahvojen desinfiointiin. Myös optikon ja lääkärin vastaanotoilla käytettävät laitteet ja välineet desinfioidaan säännöllisesti.

6. Näön- ja silmäntutkimuksen uudet rutiinit
Mahdollisuuksien mukaan osa tutkimuksiin liittyvistä asioista käydään läpi vastaanottohuoneen ulkopuolella, jotta turvallinen etäisyys on helpompi säilyttää. Näin vastaanottohuoneessa tapahtuva osuus on mahdollisimman lyhyt.

Meille on tärkeää palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin tilanteessa kuin tilanteessa.

Asiakaspalvelumme numerossa 020 780 6204 auttaa mm. seuraavissa asioissa:
• Optikon ja silmähoitajan neuvontapalvelut
• Ajanvaraukset
• Varattujen aikojen peruutukset
• Yleiset ohjeet liittyen palveluihin
• Toimipaikkoja koskevat tiedot

Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe 8-21.00 ja lauantaisin 9-18. Puhelu maksaa matkapuhelinmaksun/paikallisverkkomaksun verran. 


Usein kysytyt kysymykset
Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Medilaserissa asioinnin turvallisuus? Kiinnitämme epidemia-aikana erityistä huomiota henkilökunnan ja asiakkaiden terveydentilaan, välineiden ja pintojen desinfiointiin sekä toimitilojen siivoukseen.

Olen yli 70-vuotias, voinko tulla vastaanotolle? Tällä hetkellä asiointia ei ole rajoitettu asiakkaiden iän tai kiireellisyyden tai kiireettömyyden perusteella.

Pitääkö aika peruuttaa vallitsevan tilanteen takia? Mikäli olet terve, sinulla ei ole karanteenia tai sen kaltaista liikkumisrajoitusta, tai et ole ollut ulkomailla viimeisen 14 vuorokauden aikana, ei aikaa tarvitse perua. Mikäli jokin edellä mainituista toteutuu kohdallasi, tulee aika siirtää eteenpäin suositeltujen varoaikojen mukaisesti, kts. seuraavat kohdat.

Minulla on flunssa, jonka aiheuttajasta ei ole tietoa, voinko  tulla vastaanotolle? On parempi, että sairastat kotona ja tulet meille vasta tervehdyttyäsi. Voit siirtää vastaanottoaikaasi tai perua sen kuluitta asiakaspalvelussamme.

Olen ollut ulkomailla, voinko tulla vastaanotolle? Jos kotimaahan paluustasi on yli 14 vrk ja olet terve, voit tulla vastaanotolle. Voit myös lyhentää varoaikaa THL:n ohjeiden mukaisesti koronatestien avulla. Olet tervetullut meille myös silloin, jos THL:n ohjeiden perusteella sinut on vapautettu testaussuosituksesta maahantuloon liittyen. Noudatamme toiminnassamme THL:n ohjeita, jotka voivat päivittyä nopeastikin. Ajantasaiset ohjeet löydät THL:n sivuilta.

Mitkä ovat käytäntönne virusinfektioiden ehkäisyksi? Olemme päivittäneet henkilökunnalle kattavat ohjeet infektioiden ehkäisemiseksi. Seuraamme THL:n tiedotteita päivittäin. Emme palvele sairaaloissa flunssaoireisia tai ulkomailta juuri palanneita potilaita. Työntekijämme sairastavat pienenkin flunssan kotona, eivätkä tule töihin sairastuneena tai hiljattain ulkomailta palanneina. Kiinnitämme erityistä huomiota korkeaan hygieniatasoon. Vastaanottotilat pyritään pitämään mahdollisimman väljinä. Potilaat ohjataan tarvittaessa odottamaan vuoroaan myymälän/sairaalan ulkopuolelle. Pinnat, mm. tietokonenäppäimistö, puhelimet ja ovenkahvat desinfioidaan useita kertoja päivässä. Lääkärit puhdistavat työvälineensä ja työpisteensä jokaisen potilaan jälkeen.

Samassa taloudessa on sairastunut henkilö, voinko tulla vastaanotolle? ​
Jos samassa taloudessa asuvalla henkilöllä on diagnosoitu koronavirusinfektio, tulee myös sinun pysyä karanteenissa vähintään 14 vrk.

Voiko toimipisteissä olla töissä ulkomailta palanneita henkilöitä?Ulkomailta palanneet oireettomat työntekijät ovat olleet kotona 14 vrk ajan. Sairastuneena tai flunssaoireisena työntekijämme eivät tule töihin.

Jos peruutan saman päivän ajan tilanteen vuoksi, joudunko maksamaan jotain? Et joudu. Tilanteessa, jossa aika perutaan samana päivänä vedoten sairauteen, flunssaan tai muuten yleisiin kansallisiin ohjeistuksiin, ei tule maksua.

Miten koronavirus vaikuttaa silmiin ja miten suojaan silmäni? Silmiin ei kannata milloinkaan koskea käsiä pesemättä, mutta koronapandemia vaatii vielä erityistä varovaisuutta. Koronaviruksen aiheuttamat silmäoireet ovat harvinaisia, mutta 1–3 prosenttia tartunnan saaneista sairastaa myös sidekalvontulehduksen.

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhtettä asiakaspalveluumme 020 780 6204 tai yhteydenttolomakkeella.